גאולה גרוסמן
EMDR
כאשר הכל כָּבֵד מדי ...

כאשר זיכרונות כואבים מונעים
            ממך לחיות חיים מלאים...

כאשר אתה רוצה להשיל את
   כבלי העבר ולנסוק  אל העתיד ...

כאשר את משתוקקת סוף סוף
               לפרוח במלוא הֲדָרֵךְ ...




EMDR יצאה לאויר העולם ב-1987, כאשר ד"ר פרנסין שפירו, פסיכולוגית קלינית, שמה לב שתנועות עיניים מהירות וקצביות צמצמו את יכולתן של מחשבות מסוימות לגרום כאב נפשי.

מחקרים מוקפדים ושיטתיים הוכיחו את מה ששפירו גילתה באקראי. השיטה מביאה מטופלים להתאוששות מהירה מתוצאות של
טראומה בודדת (תאונה, אונס, הלבנת פנים ברבים....), ולהחלמה איטית אבל יסודית ועמידה מטראומות ממושכות (התעללות לאורך זמן, הזנחה, כשלונות צורבים, דחיה חברתית, וכן הלאה).

השיטה התפתחה ומטפלים צברו ניסיון.
בין היתר, התברר שגם גירויים דו-צדדיים אחרים מועילים.


כיצד משיגה EMDR את תוצאותיה?
במצב שגרתי, חלקי המוח השונים משתפים פעולה כדי לעַבֵּד חוויות.
אולם, כאשר אדם נמצא במערבולת רגשית חריפה, מוחו אינו מעבד מידע בדרך הרגילה. אירועים טראומטיים ומצבים כואבים מתמשכים עלולים "לקפוא" ולהישאר "בלתי-מעוכלים" במערכת העיבוד. קיפאון/קיבעון זה עשוי לשבש תיפקוד והתפתחות, ולגזול אנרגיות ושמחת חיים.

במפגשים הראשונים, נמקד ביחד את מצוקותיך ואת שאיפותיך לעתיד. אעזור לך להעלות את החוויות הקשות בצורה מדורגת ובטוחה.
בהמשך, שוב נעלה ביחד את הזיכרונות שאיתרנו, ובו-זמנית נפעיל גירוי דו-צדדי קצבי שמתאים לך (תנועות עיניים, צלילים, תיפוף על הידיים או הברכיים). גירויים אלו מגרים את שני צידי המוח לעבד ביחד את החוויות, המחשבות והרגשות שהתקבעו.


האם EMDR מתאימה לך?
בתחילת דרכו, השימוש ב-EMDR התמקד במצבים פוסט-טראומטיים, עם הזמן, התברר שEMDR מועיל מאד גם במצבי תקיעות אחרים – כעס שהשתרש, דימוי עצמי נמוך, תחושות של חוסר-אונים וחוסר תקוה, פחד מיצירת קשר רגשי עמוק, וכן הלאה.